ALLMÄNNA
VILLKOR

1. KÖPVILLKOR

För att få handla på halsobandet.se måste du ha fyllt 18 år, annars krävs enligt regler målsägandes tillåtelse till köpet.

2. INFORMATION OM OSS

Den här sidan drivs av Safekid e-handel AB (nedan kallad oss/vi mm), som även skickar varorna som du köper.

För att kunna besvara eventuella frågor så smidigt som möjligt så når du oss dygnet runt via info@halsobandet.se.

Vi besvarar dina frågor så fort vi kan vardagar mellan 09.00 – 16.00.

3. DIN PERSONLIGA INFORMATION

I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet, för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss.

Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister.

Kontakta i så fall vår kundservice (via e-post info@halsobandet.se). Vi försäkrar att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter, men kan komma att använda dem för att skicka reklam angående våra tjänster. Du som kund har dock alltid rätt att avböja dig sådana utskick och borttagning ur vårt register om du så önskar.

Köparen och/eller användaren av enheten ansvarar själv för att enheten och dess funktioner inte används på ett oetiskt, olagligt eller integritetskränkande sätt.

4. PRODUKTINFORMATION

Vi reserverar oss för eventuella fel i artikelinformationen och förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering. Vi reserverar oss även för slutförsäljning, lagerhållning hos våra leverantörer samt eventuella felskrivningar av pris.

Färg/nyans-skillnader kan förekomma mellan produktbilder och verkligheten på grund av ljusförhållanden och olika produktionsserier, vi reserverar oss därför även för detta.

Safekid e-handel AB som äger varumärket Hälsobandet / driver www.halsobandet.se kan inte hållas ansvariga eller skadeståndsskyldiga för eventuella skador som eventuellt kan inträffa vid användning/bruk av Hälsobandet.

5. BESTÄLLNING OCH PRISER

Beställning kan enbart ske via webbutiken. Alla falska beställningar eller bedrägeriförsök polisanmäls.

Vi använder marknadsledande KLARNA för säkra betalningar med Visa/Mastercard, internetbetalning eller faktura (förvalt 0kr avgift) läs mer om KLARNA på www.klarna.se.

Alla våra priser är angivna i SEK och inklusive moms. Inga expeditionsavgifter tillkommer. Vi reserverar oss för felaktig information och eventuella prisändringar påverkade av valutaförändringar, tekniska eller mänskliga fel.

6. FRAKT OCH LEVERANS

Vi packar alla mottagna orders så fort vi har möjlighet och normalt så skickas dina varor inom 7 arbetsdagar efter att vi mottagit din order. Oftast betydligt snabbare. Vi reserverar oss för eventuella förseningar i samband med högtider eller helger då det kan vara många beställningar som hanteras.

Vi levererar fraktfritt inom Sverige med DHL Servicepoint. Ditt paket levereras till ditt lokala DHL Servicepoint ombud och ett SMS skickas när paketet finns för klar för upphämtning. Du behöver alltid en giltig legitimation vid upphämtning, samt sändningsnummer.

Alla enheter kontrolleras innan utleverans, om skada uppstått under frakt skall alltid DHL kontaktas. Kontrollera emballaget noga och anmäl skador som eventuell finns på kartongen redan vid utlämningstillfället.

Leveranstid

Cirka 7 dagar från inkommen order, men om en viss produkt är slutsåld eller att en längre leveranstid är aktuell pga. t.ex. semester så framgår detta tydligt i vår webbutik.

Ej uthämtade paket

För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, vilket för närvarande är SEK 250 kr.

7. ÅNGERRÄTT

Vi är naturligtvis tacksamma för varje enskild order, men vi vet att ibland vill man ångra sitt köp pga olika anledningar. Vi tillämpar distans- och hemförsäljningslagen och enligt den har Du som konsument rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick och i väsentligt oförändrat skick.

Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden (för närvarande SEK 90kr).

I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar ditt köp. Ångerfristen börjar löpa den dag du tar emot varan, eller en väsentlig del av den.

Du har inte ångerrätt när

Enheten inte är i väsentligt oförändrat skick, eller om den på något annat sätt är förstörd, använd eller missbrukad. Vid repor på armbandet eller andra skador utgår ångerrätten.

Du har inte ångerrätt om försegling eller teknisk plombering brutits. Du är skyldig att hålla varan och förpackningen i lika gott skick som när du fick din order.

Du får inte använda enheterna, men naturligtvis försiktigt undersöka och prova dem. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

8. GARANTI

Vi erbjuder alltid 6 månaders garanti av våra produkter. Batterierna i våra produkter är dock förbrukningsvaror, med 6 månaders garanti.

Tänk på att många problem kan lösas utan att skicka in produkten. Se vår supportsida och manualen för att slippa skicka iväg din produkt.

Våra garantier täcker endast fabrikationsfel och inte yttre åverkan orsakad av olycka, fuktskador, handhavandefel eller egna ingrepp på produkten. Tänk på att inga förslitningsskador heller täcks av garanti.

Om din produkt får ett fel som täcks av garantin efter att du har börjat att använda den, kommer den att repareras. Går den ej att repareras får du en ny produkt eller likvärdig om samma produkt ej finns på lager. Återbetalning görs endast om produkten inte kan repareras efter 2 reparationer.

Bedömer vi att produkten inte faller under garanti, debiteras en undersökningskostnad.

9. FEL I VARA

Fel under garantitiden

Om din vara skulle upphöra att fungera under garantitiden skall du omgående kontakta vår kundtjänst för att få instruktioner om var varan skall skickas för undersökning och eventuell reparation.

Reklamation

Om du får en defekt eller fellevererad vara ska du omgående kontakta vår kundtjänst, dock senast inom skälig tid om du har varit förhindrat att undersöka varan vid mottagandet av leveransen. 2 månader anses att vara “skälig tid”.

Tänk på en reklamation inte skall förväxlas med garanti, eftersom det är du som köpare som vid en reklamation måste bevisa att felet är ett urspungsfel.

10. RETURER

Skicka aldrig en retur till oss utan att först kontakta info@halsobandet.se. Vår kundtjänst tar emot felanmälan och återkommer med returanvisningar.

För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara i oförändrat skick. Varan ska förpackas i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör. Varan skall returneras tillsammans med fakturan (eller en kopia av fakturan) som paket.

Det måste tydligt framgå varför du returnerat varorna och du har ansvar för varan och transporten fram tills dess att vi mottagit varan.

Du skall själv bekosta kostnaderna för returfrakten och en retur får inte ske som postförskott eller efterkrav. Det ankommer på dig att spara ditt inlämningskvitto då det är du som ansvarar för returförsändelsen.

Vid garanti och reklamation lagas i första hand befintlig enhet, är detta inte möjligt kan du ha rätt till prisavdrag för en ersättningsenhet eller i vissa fall häva köpet om det handlar om ett ursprungligt fel på varan som levererats.

Kreditering sker efter att retur mottagits och godkänts från oss, returfrakt om SEK 90kr dras bort från krediterat belopp vid godkänt retur/reklamation.

Safeid e-handel AB har vidare alltid rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet, t.ex. genom reparation eller byte mot en felfri vara.

11. ÅTERBETALNINGSSKYLDIGHET

Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan i retur. Vi betalar ej tillbaka värdet på förbrukade kampanjvaror som ingick vid köpet, Kunden är återbetalningsskyldig för eventuella rabatter som uppkommit vid kampanjköp eller användning av rabattkoder som har sänkt en produkts pris, om kunden behåller en av produkterna i ordern.

Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror.

12. ÄGANDERÄTT OCH RISK

Du blir ägare av varorna du har beställt när de har levererats till dig och vi har mottagit hela betalningen för dem. När varorna har levererats till dig har du dem på egen risk och vi ansvarar inte för deras förlust eller förstörelse.

13. HÄNDELSER UTOM VÅR KONTROLL

Vi har inget ansvar gentemot dig för förseningar i leveransen av varorna du har beställt som orsakas av någon händelse eller omständighet utom vår rimliga kontroll, inklusive (utan begränsning) strejker, lockouts och andra arbetskonflikter, sammanbrott av system- eller nätverksåtkomst, översvämning, eldsvåda, explosion.

 

Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen mm.

http://www.konsumentverket.se/

http://www.arn.se/

Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.

Senast uppdaterad 2020-08-27